Nyár végi akcióban a piac egyik legjobb ajánlata volt. Igényesen kivitelezett egyedi és szép váz, amelyik megfelelően stabil és merev az ajánlott felhasználásra, később jó alap lehet a fejlesztésre. Kiváló egyenesfutás, relatíve jó irányíthatóság. Jó minőségű középkategóriás felszereltség, kitámasztó és ergonomikus markolat alapáron.
A kitámasztó bár alapvetően igényes darab és praktikus, menet közben nagyon zörög. Amíg nem "érik" össze a hajtásrendszer és a váltók, többszöri utánállítgatást igényel. A hátsó fék újonnan zajos, be kell kopnia a betéteknek. A fékkarok avidosan lötyögnek kissé. Jobb pedál gyárilag kotyogott egy kicsit, bár gondot még nem okozott, megelőzésként cseréltem.
Egy régebbi Merida 26"-os mtb-ről váltottam, ami családi forrásból került hozzám. Hamar rájöttem, hogy az én felhasználási szokásaimra (napi munkába járás, hosszabb-rövidebb aszfalt-túrák, némi földút, gáthát) a Merida mtb egyszerűen alkalmatlan, lassú és kényelmetlen, és annak előnyeit sem használom ki. Körbenéztem és egyértelmű volt, hogy nekem a cross trekking kategória kell, mint amúgy szerintem a hobbibringások 90 százalékának, csak valamiért erre még kevesen jöttek rá.
Hosszasan nézelődtem, a neten és boltokban is, próbáltam is cross trekking gépeket. Az hamar nyilvánvalóvá vált, hogy ha a Meridánál megszokott minőséget és működési kultúrát várom el az új biciklitől akkor bizony a 200 ezer feletti kategória jöhet csak szóba. Tetszett a 700 crs eredetileg is, de az eredeti listaára felett 10 százalékkal már levegős telós, integrált hajtóműves Cube is volt, ami elgondolkodtatott, az akcióban azonban kiemelkedő ár-érték arányú lett úgyhogy le is csaptam egyre.
Meglepetésemre a bicikli 10-es rendszerű, minden netes hirdetésben, leírásban amit láttam, 9-est írtak. Nem örültem ennek egyértelműen, szerintem átlagos hobbifelhasználásra bőven elég a 9-es rendszer, valódi előnye a 10-esnek nincs ilyen használat mellett figyelembe véve a kényességét is. És valóban, az első néhány száz kilométer alatt többször is utána kellett állítani a hátsó váltót, két milliméter bovdennyúlásra már borért ment. Egy ideje viszont minden klappol. Hasonló a tapasztalat a fékekkel. Az Avidról hallottam már jót is rosszat is, a hátsó fék nekem is elkezdett hangoskodni kis idő után és beállítani sem nagyon lehetett. Hozzáértő mondta, hogy legyek vele türelmes, az Avidokat gyárilag vastagabb betétekkel szerelik valamiért, kopnia kell és jó lesz. Így is lett, kb. 500 kilométer után elcsendesedett a hátsó fék miközben megbízhatóan és jól működik. Nyomáspont-vándorlást soha nem tapasztaltam amiről sok helyen olvastam Avid fékekkel kapcsolatban.
A nyereg érdekes darab, ránézésre nem túl bizalomgerjesztő, de nekem bevált. Hosszabb túrán, 80 kilométer után kezdem csak el keresni az alternatív ülőpozíciót rajta de ekkor sem elviselhetetlen, másnap meg úgy pattanok rá hogy fel sem tűnik.
A teleszkóp inkább fitnesz irányba viszi el a bicikli jellegét, mivel jó ha 4 centit mozog ki, azt is csak komolyabb terhelésre, igaz csendesen és megbízhatóan működik. Végül is, keresztbordákra, kisebb padkára meg murvás talajra bőven jó, a keményebb működés pedig aszfaltra inkább előny, nem nyeli az energiát. Érdekes, hogy zárva egyáltalán nem mozog, egy millimétert sem, betonmerev. Tudtommal ilyenkor is kellene egy minimális mozgásnak lennie hogy védje a szerkezetet.
A hajtásrendszerről (hajtómű, lánc, koszorú) és a váltókról majd később írok részletesen, egyelőre nem egészen 1000 km alatt a kezdeti beállítási nehézségeket leszámítva jól és megbízhatóan működik minden. Érdekes volt egyébként először, a feszesebb mtb után, hogy mennyivel lazább az egész rendszer, kezdetben hajlamos volt visszapofázni az ember talpának a leadott energiából. Ahogy lassan bejáratódik, ez a jelenség is kezd megszűnni (vagy én kezdem megszokni :-) ). Amúgy ez természetes dolog, a nagyobb áttételtartomány lazább rendszert is jelent, másképpen nem működne megfelelően.
Amivel viszont nem tudok kibékülni az a kitámasztó. Remek darab, praktikus de könyörgöm, egy gumibakot elbírt volna a felcsapódási pontra. Ezt így a vásárlónak kell pótolnia ahogy tudja, ha nem akar az egyébként teljesen néma és masszív biciklin mégis fémes csattogásokkal kísérve nyomulni. Idegesítő. A másik kérdőjel a váz védelme, a Gepida is spórol a bovdenekre helyezett gumivédőkön. Röhej, de ismerősöm 40 ezres low-end decathlonos biciklije bezzeg gondosan körbe van gumizva...
Összefoglalva, alapvetően jó minőségű, masszív, merev és mutatós bicikliről van szó ami remekül beválik mindennapos városi használatra és aszfalttúrákon, könnyebb terepen. Tetszik, hogy a 28"-as kerekeknek, a 48-as nagytányérnak és a merevebb villának köszönhetően sokkal kisebb energiával lehet ugyanazt a tempót vinni hosszú távon egy mtb-hez képest, avagy azonos teljesítménnyel érezhetően fürgébb tudsz lenni. Az egyenesfutás példás, az irányíthatóság jó, persze a magasabb kormánypozíció és a nagy kerekek miatt relatíve. Ennek a modellnek elég sportos a geometriája, én cseréltem is a stucnit egy nagyobb emelkedési fokúra, ezzel nekem közel tökéletes az üléspozíció, kellemesen kényelmes mégsem teljesen nagypapás-egyenes. A hosszú, magas vázzal és az ezzel együttjáró stabil futással együtt remek aszfaltgép lett így (meg persze a csere Continental Contact II külsőknek is köszönhetően), amivel egy kis földút miatt sem kell visszafordulni!
Egyelőre ennyi, hosszabb távú tapasztalatokkal majd később kiegészítem a véleményezést. Ja, még annyit: egy jó kilóval kevesebbel mérlegeltem mint a gyári adat...
Sportosabb stílusú akár mindennapos városi tekerésre, hosszabb-rövidebb túrákra aszfalton vagy könnyebb terepen.